Pravidla participativního rozpočtu (2025)
1. Úvod
Participativní rozpočet (PR) je proces, který napomáhá efektivnímu rozdělování peněz z městského rozpočtu, ve kterém místní občané rozhodují o jejich využití. Sami obyvatelé mohou navrhovat projekty pro zlepšení kvality života, účastní se vzájemných diskuzí nad projekty a jsou zapojeni do jejich realizace. Městská část Praha 15 v tomto procesu plní funkci organizátora, asistuje občanům při navrhování projektů, funguje jako odborný konzultant, organizuje hlasování určené k výběru projektů a samotnou realizaci provádí výhradně městská část.2. Finanční částka
2.1. Finanční částka nesmí překročit schválenou částku vyčleněnou z rozpočtu MČ Praha 15, která bude v rámci PR určená na realizaci vítězných návrhů. 2.2. Finanční částka na projekty realizované z PR MČ Praha 15 pro ročník 2025-2026, bude ve výši max . 800.000,-Kč. 2.3. Schválený limit na projekt je 25% z celkového objemu financí alokovaných na PR. 2.4. Náklady na 1 projekt nesmí přesáhnout částku 200.000,- Kč, a to včetně DPH a nákladů souvisejících s realizací (např. náklad na zpracování projektové dokumentace, bude-li to povaha investice vyžadovat apod.). Minimální náklady na 1 projekt nesmí být nižší než 50 000,- Kč.4. Pravidla pro podávání návrhů projektů občanů
4.1. Navrhovatelem projektu může být pouze fyzická osoba starší 15 let trvale bydlící či pracující na území Prahy 15. Podmínkou pro přijetí návrhu je doložení souhlasu alespoň 5 podporovatelů starších 15 let, kteří svým podpisem vyjádří souhlas s podáním návrhu (viz povinná příloha č. 2) 4.2. Každý občan může podat či podpořit pouze jeden návrh projektu. 4.3. Návrhy se podávají prostřednictvím online formuláře na portálu www.obcanezapojse.cz nebo prostřednictvím tištěného formuláře, který je ke stažení tamtéž. 4.4. Každý návrh musí obsahovat tyto náležitosti: 1. identifikační údaje navrhovatele a kontakty; 2. název a krátkou anotaci (výstižný popis projektu, max. 500 znaků včetně mezer); 3. uvedení přesné lokality a prostorových požadavků realizace projektu, (nejlépe obrázek/ fotografie + mapa místa realizace-situační nákres); 4. podrobný rozpočet na předepsaném formuláři (odhadované náklady na realizaci a údržbu); 5. fotografie současného stavu místa; 6. příklady referenčních projektů, nákres či vizualizaci navrhovaného řešení. 4.5. V rámci PR je možné předkládat neinvestiční projekty, nebo investiční projekty, jejichž realizace nevyžaduje stavební povolení, s tímto tematickým zaměřením: rozvoj sousedských vztahů a komunitního života, osvěta a vzdělávání, zvyšování kvality veřejného prostoru, zlepšování místního životního prostředí, rozšiřování nabídky volnočasových aktivit. 4.6. V rámci PR nelze předkládat návrhy na jednorázové akce bez prokazatelného dlouhodobého dopadu (např. koncert, ples, exkurzi). 4.7. Participativní rozpočet slouží primárně k realizaci malých projektů na různých místech MČ Praha 15, nikoliv k etapizované realizaci větších záměrů na stejném místě. MČ si proto vyhrazuje právo nezařadit do hlasování návrh, který má být realizován na tomtéž pozemku jako některý z vítězných návrhů předchozích ročníků nebo pozemcích sousedních, pokud bude mít tento návrh povahu další etapy jednoho záměru. 4.8. Lhůta pro podávání návrhů projektů je uvedena v harmonogramu. Na návrhy podané po uplynutí této lhůty nebude brán zřetel.6. Veřejná prezentace a diskuze nad předloženými návrhy
6.1. Prezentace návrhů, které prošly hodnocením se uskuteční formou veřejného setkání nebo jinou formou (online). Tato diskuze se bude konat ve večerních hodinách pracovního dne. Cílem bude odprezentovat jednotlivé návrhy a umožnit tak veřejnou diskusi nad těmito jednotlivými návrhy. 6.2. Termíny a bližší informace budou zveřejněné na portálu www.obcanezapojse.cz nebo webových stránkách www.praha15.cz na sociální síti facebook, aj. 6.3. Všechny realizovatelné návrhy, o kterých bude moci veřejnost hlasovat, budou zveřejněny na výše uvedeném participativním portálu Občane, zapoj se!8. Realizace vítězného návrhu
8.1. Konečné rozhodnutí o ne/realizaci návrhů je v pravomoci Rady MČ Praha 15. Proti rozhodnutí RMČ není odvolání. 8.2. Návrh realizuje příslušný odbor ÚMČ Praha 15. Návrh nemusí být realizovaný v navrhovaném rozsahu, případné úpravy však budou komunikovány s navrhovatelem. Finální rozhodnutí o úpravě projektu je svěřeno Radě MČ Praha 15. 8.3. Na realizaci návrhu není právní nárok a navrhovateli projektu nevzniká žádný nárok na úhradu jakýchkoliv nákladů jím vynaložených v souvislosti s podáním návrhu (tedy např. ani nákladů na přípravu návrhu). Navrhovateli nevzniká v případě výběru jím navrhnutého projektu žádný nárok na jakoukoliv odměnu, na úhradu jakýchkoliv nákladů vynaložených v souvislosti s podáním návrhu projektu, rovněž nenáleží úhrada ušlého zisku. 8.4. O sporných otázkách týkajících se realizace projektů, stejně jako o otázkách týkajících se nejasností při výkladu těchto Pravidel, o otázkách týkajících se upřesnění Pravidel a o dalších otázkách, které tato Pravidla výslovně neupravují, rozhoduje Rada městské části Praha 15. 8.4. Městská část vyvine maximální úsilí, aby schválené návrhy byly realizovány do jednoho roku od rozhodnutí Rady MČ Praha 15. 8.5. Městská část si vyhrazuje právo v odůvodněných případech konkrétní podané návrhy odmítnout a nezařadit je do závěrečného hlasování nebo vítězné návrhy nerealizovat nebo realizaci participativního rozpočtu zrušit.Měsic Fáze participativního rozpočtu MČ Praha 15 březen – duben 2025 schválení pravidel a rozpočtu RMČ duben – květen vyhlášení Participativního rozpočtu MČ Praha 15 červen – červenec podávání návrhů, od 2. 6. 2025 do 16. 7. 2025 červenec – srpen kontrola návrhů formální červenec – srpen kontrola návrhů věcná a rozpočtová srpen – září schválení návrhů a diskuse nad návrhy říjen hlasování o návrzích
1. 10. 2025 – 29. 10. 2025 listopad – prosinec vyhlášení výsledků
a schválení RMČ leden – září 2026 realizace projektů
Měsic | Fáze participativního rozpočtu MČ Praha 15 |
---|---|
březen – duben 2025 | schválení pravidel a rozpočtu RMČ |
duben – květen | vyhlášení Participativního rozpočtu MČ Praha 15 |
červen – červenec | podávání návrhů, od 2. 6. 2025 do 16. 7. 2025 |
červenec – srpen | kontrola návrhů formální |
červenec – srpen | kontrola návrhů věcná a rozpočtová |
srpen – září | schválení návrhů a diskuse nad návrhy |
říjen | hlasování o návrzích
1. 10. 2025 – 29. 10. 2025 |
listopad – prosinec | vyhlášení výsledků
a schválení RMČ |
leden – září 2026 | realizace projektů |
Ke stažení
Obsah
1. Úvod
2. Finanční částka
3. Majetkoprávní vazba
4. Pravidla pro podávání návrhů projektů občanů
5. Evaluace návrhů (kontrola, proveditelnosti a zhodnocení návrhu)
6. Veřejná prezentace a diskuze nad předloženými návrhy
7. Pravidla pro veřejné hlasování o návrzích projektů
8. Realizace návrhu
9. Závěr
10.Harmonogram